neděle 30. srpna 2015

Bikram jóga (moje droga)

Zdravíme všechny!

Už delší dobu mám v hlavě příspěvek o Bikram józe, protože už mám za sebou více jak rok pravidelného cvičení a pořád mě to moc baví, dokonce bych řekla, že čím dál víc.



Kdykoli jsem v minulosti slyšela o józe, nevěnovala jsem tomu pozornost, protože jsem si říkala, že to opravdu není nic pro mě. Já mám ráda dynamické sporty, kde se pořádně zapotím a druhý den cítím každý sval, jógu jsem si vždycky představovala jako pomalé relaxační cvičení zakončené meditací, kam si člověk jde odpočnout. Minulý rok v červenci - uprostřed australské zimy jsme se s kamarádkou rozhodly, že začneme chodit do posilovny. A vymyslely jsme skvělý plán, jelikož je tady fitness centrum na každém rohu, snaží se přilákat zákazníky a tudíž nabízí tzv. introductory offer - něco jako zvýhodněnou cenu na první měsíc cvičení a opravdu je to většinou hodně levné. Tak jsme si řekly, že vyzkoušíme všechna různá studia v okolí a po měsíci to budeme střídat. V prvním studiu jsme měly v ceně vstup do posilovny plus cvičení dle libosti a tam jsme poprvé vyzkoušely jógu, doteď si pamatuju, jak mi bylo při cestě domů, cítila jsem se o 10 centimetrů vyšší, lehčí a bylo mi naprosto skvěle - a všechno mě bolelo!

Když se náš měsíc chýlil ke konci, další kamarádka nám říkala o horké józe, že to určitě musíme vyzkoušet, že ona měla desetidenní trial a chodila každý den, a byla nadšená. Ale taky nás varovala, že to není žádná sranda, místnost je vytopená na 42 stupňů a každá lekce trvá 90 minut. Řekly jsme si s Verčou, že to zkusíme a vyrazily jsme na první hodinu. Studio bylo moc hezké, mělo příjemnou relaxační atmosféru a cvičitelé byli příjemní. První hodina byla v podstatě boj o přežití, nejhorší bylo vydržet v tom teple celou dobu a udýchat to, ale překonaly jsme to a vypotily jsme ze sebe duši. Ale po hodině nám bylo příjemně, nic nebolelo a cítila jsem, že dokonce ani nejsem unavená. První měsíc jsem chodila dvakrát až třikrát týdně a pamatuju si, jak mi to krásně rozzářilo a pročistilo pleť.



Po prvním měsíci, jsem se rozhodla, že se zapíšu na další tři a uvidíme. Nakonec jsem zjistila, že je to něco, co dokonale pasuje do mého programu. Jelikož jsem v práci celý den na nohách, musela jsem omezit běhání, protože mě začaly bolet klouby. Ale zjistila jsem, že kdykoli mě začne cokoli bolet a jdu na jógu, bolest přejde. Už si ani nepamatuju, kdy mě naposledy bolela záda, a to byl můj dlouholetý problém. Takže nejenže to skvěle doplňuje mou práci fyzicky, ale má to i léčivé účinky. Opravdu cítím, že se pomalu zbavuju veškerých bloků a bolestí. A nejen to, je to úžasný způsob relaxace, když se člověk 90 minut v kuse soustředí jenom na cvičení, skvěle si odpočine a uleví od každodenního stresu. Dokonce jsme zjistila, že ať se cítím jakkoli, než vejdu na jógu, kdykoli odcházím, je mi líp.

Myslela jsem si, že mě to přestane bavit a začne nudit, jelikož je každá hodina úplně stejná, ale opak je pravdou. Čím častěji chodím, tím víc mě to baví. Každý člověk má určité hranice, za které si myslí, že už nemůže, ale zjistila jsem že se v józe tyto hranice neustále posouvají a co bylo moje maximum před půl rokem je můj standard teď a maximum je stále přede mnou.


Jedním z velkých překvapení pro mě bylo to, že Kuba začal cvičit se mnou. Ani ve snu mě nenapadlo, že by ho to mohlo lákat, ale asi po dvou měsících, co jsem chodila na jógu jsem se ho zeptala, jestli by to nechtěl vyzkoušet a k mému překvapení řekl, že určitě. Že když vidí, co to dělá s mým tělem i psychikou, chtěl by to taky zkusit. Měla jsem na začátku strach, protože má hodně vysoký tlak a například v sauně má velké problémy s dýcháním. Ptala jsem se majitele studia, jestli by jógu doporučil někomu, kdo má vysoký tlak a on mě šokoval prohlášením, že jóga je to nejlepší, co pro sebe může udělat a že mu to po dlouhodobém cvičení tlak srovná. Říkala jsem si, že to je skvělý marketingový tah, ale nevěřila jsem tomu ani na chvíli. Nicméně Kuba to vyzkoušel a od první hodiny si to zamiloval. Když se podívám zpátky, nemůžu uvěřit, jak obrovský pokrok Kubík ya těch 10 měsíců cvičení udělal. Na začátku mu většina pozic dělala problémy kvůli celoživotnímu sezení za počítačem. Měl zkrácené šlachy a nedokázal se pořádně protáhnout nebo zaklonit. Dnes už s tím nemá problém a co je neuvěřitelné, snížil dávku prášků na srdce na polovinu a bez problémů funguje.


Můj dosavadní vrchol byla výzva v březnu, kdy jsem cvičila jógu každý den. Když jsem výzvu začala cvičit, nevěřila jsem, že to vydržím a budu časově zvládat, ale zhruba po dvou týdnech jsem zjistila, že jsem si na každodenní cvičení tak zvykla, že mi to nedělá žádný problém. Největší problém byla moje psychika a odhodlání na jógu vyrazit. Jakmile jsem tam byla, cvičilo se mi skvěle a neměla jsem s ničím problém. Dokonce se mi během té výzvy cvičilo lépe než kolikrát, když tři dny v kuse vynechám. Jediný problém byl, že tělo nemělo prostor na regeneraci a ke konci jsem si musela dávat horké koupele aby svaly alespoň trochu povolily.


Celý tento článek píšu proto, že za rok cvičení jsem poznala mnoho inspirativních lidí, dostala jsem se do skvělé kondice a po psychické stránce je mi naprosto skvěle. Urovnala jsem si hodnoty a moje sebevědomí se neuvěřitelně zvedlo, díky tomu, co jsem dokázala. Největší paradox je, že jsme tam s Kubou téměř nejmladší, většina lidí, co tam chodí dlouhodobě minimálně třikrát týdně je ve věkové skupině 45 plus.

Takže pokud vás něco bolí a nevíte si s tím rady, kupte si karimatku a vyražte, otevře vám to úplně nové obzory!


Namaste
Lenďa

Žádné komentáře:

Okomentovat